Aangekomen in Indonesie! 5 en 6 oktober 2010

6 oktober 2010 - Bandung, Indonesië

Hoi luitjes!

Ik ben aangekomen! Na een lange reis van vijftien en een half uur via Hong Kong geland in Jakarta! Een stad met vijftien miljoen inwoners. Het is er bloedheet en er staat geen zuchtje wind. In het hotel hebben wij met z'n allen Japans gegeten. In de susibar. Het verkeer is hier een gekkenhuis. Ze rijden als gekken, gaan rakelings langs elkaar heen maar toch gaat alles heel gedisiplineerd. De meest gekke zaken worden vervoerd. Van fietsen beladen met inmense stapels hout tot een kleine vrachtauto waarvan de open laadbak beladen is met schoolkinderen. In Nederland zou de politie een rolberoerte ervan krijgen! Helaas heeft de stad een keerzijde. De buitenwijken zijn inmmensen sloppenwijken waar de mensen in krotten wonen midden tussen het afval. Nu besef ik dat ik veel geluk heb met het gene wat ik in ons koude kikkerlandje heb. Onze reisleider heet Tonnie. Is zelf een Indonesier. Wel een hele aardige kerel met veel gevoel voor Indische humor. We hebben korte stadstour gehad. Onder ander heb ik het paleis van de president en het Merdekkaplein bezocht. Daarna zijn we afgereist naar Bogor waar de Botanische tuin te vinden is. De inmens terrein waar nog steeds druk onderzoek word verricht naar de diverse flora en fauna. Ik kreeg van de gids uitleg over van alles. Van een gigantische kokommerboom tot de bananenboom en nog veel andere planten. De onderzoekers werken veel samen met de landbouwuniversiteit in Wageningen.

Vervolgens zijn we afgezakt naar de puncjak pas. Terwijl we uitkijken over de grote valeien geniet ik van mijn eerste Indische rijsttafel. We hebben ook de eerste regenbui gehad. Dat was kort maar hevig. Wat opviel was de grote hoeveelheid warungs langs de kant van de wegen. Dat zijn kleine kraampjes waar de mensen van alles verkopen. Het lijkt wel dat elke Indonesier een eigen zaak heeft. Belangrijk detail............ De mensen hier zijn superaardig. Af en toe kunnen ze blijven zeuren aan je hoofd, maar op een vriendelijke manier. In Bogor werd ik zelfs belaagd door een horde schoolkinderen. Keurig in uniform. Ze wilde van ons een handtekening. Zou beroemd ben ik nou daar. President Thielhili word toegejuicht tot zijn volk zullen we maar zeggen! Trouwens de tolwegen. Zeer goede kwaliteit! Heerlijk die busreizen. Ik zit nu in Bandung. Het Parijs van Java. De geboorteplaats van mijn vader. Morgen bezoek ik het graf van mijn opa. Tonnie heeft voor 14 euro een priveauto met chauffeur voor mij geregeld! Vier andere reisgenoten zijn er zo in geinteresseert geraakt dat ze aan mij vroegen om mee te mogen gaan. Dus morgen word voor mij het hoogtepunt van deze reis. Ik heb om de dag af te sluiten nog met twee medereizgers gezellig gegeten in een resaurant in de stad. Lekker Indisch! Het weer is super! 28 graden. We hebben dus heerlijk buiten gezeten!

Zo! En nu lekker naar bed!

Hou jullie taai daar in Nederland!

Groetjes, Richard

1. Regina:
    6 oktober 2010
    Hé Rich, ik wilde je nog een fijne vakantie toewensen. Ik (en Peter) geniet lekker met je mee. Ga zo door!

Ik kijk uit naar je verslag.

Groetjes en pas goed op jezelf.
  2. Peter:
    7 oktober 2010
    Ricardius,
    Goed om te lezen dat het zoveel indruk achterlaat. En dat je het zo te horen prima naar je zin hebt. Het bezoek aan je opa zal zeker een bijzondere dag voor je worden. Al is het alleen al om een auto met privechauffeur! Heb je al een X-box 360 warung ontdekt? Carry on Sergeant en beaucoup de plezier verder!
    Sali Pali!